Bettlöst på Anyway

Anyway kan vara lite småtjafsig i munnen ibland. Dessutom går han ofta och spänner läpparna när jag rider. Ja, han spännar läpparna, för munnen glipar men tänderna är fortfarande ihop, så jag kan inte säga att han gapar :P Om detta är av "obehag" eller om det är hans "nu koncentrerar jag mig"-face, vet jag inte, men eftersom Nettan hade ett bettlöst träns hängande i stallet tänkte jag att jag lika gärna kunde testa och se vad han säger. Dessutom kan det ju vara skönt att kunna variera sig. Jag skulle väl säga att hittills har det gått bra, men med några små komplikationer..

Dag 1 - första gången jag red med det så var han väldigt fin i skritten. Dock gick tempot inte att reglera lika bra som vanligt men jag tror det beror på att han själv var lite osäker. Han skrittade på i friskt tempo och arbetade på bra, men när jag ville korta skritten lite och rätade på mig så stannade han :) Men men, hellre det än att jag inte skulle få stopp ;) När jag skulle trava ville han dock inte arbeta alls. Jag vet inte om det berodde på att han inte riktigt fattat grejen än eller om det var att han var så lycklig över att vara "fri". Viktoria och Amanda (och även jag) höll på att skratta ihjäl oss för att han såg så nöjd ut. Travade på med huvudet rakt upp och spetsade öron och kikade runt omkring sig. Jag tror att han förstod principen med bettlöst då han arbetade så fint i skritten men att han tyckte det var lite roligt att få trava runt hur han ville och se sig omkring. Han försökte inte springa iväg på något sätt utan hade en väldigt fin och taktmässig trav, bara att han inte ville "böja på nacken".

Dag 2 - jag började rida med mitt vanliga träns men Anyway började direkt att tjafsa emot och protestera så jag tänkte att han kunde få gå på bettlöst den dagen också. Dock använde Nettan sitt träns så jag försökte bygga om mitt vanliga till ett bettlöst, vilket inte var riktigt lika lyckat. Det åkte upp på kindbenen så han var ganska irriterad och det fick inte samma effekt som det riktiga. När jag skulle försöka trava tyckte han det var lika roligt som dagen innan, eller ja, kanske lite roligare. Så det slutade med världens största språng upp i luften och Sofia på backen. Jaja...

Dag 3 - Denna gången hade jag egentligen tänkt jobba honom från marken så jag slängde på det bettlösa, men blev så sugen på att rida så jag tog på mig hjälmen och hoppade upp. Barbacka och bettlöst, jaja. Anyway var lyckligare än någonsin; Ingen sadel, inget bett! MEN... han var jätteduktig. Både i skritten och i traven arbetade han på jättefint. Jag var nöjd och han var nöjd. Toppenbra!

Dag 4 (idag) - Idag testade jag att tömköra på det bettlösa och även det gick superbra. Han gjorde skänkelvikning, öppna osv. Dock ingen trav, men det berodde inte på det bettlösa. Han är väldigt explosiv nu så när jag ber honom trava så blir det galopp följt av alla akrobatiska konster han kan. När jag sitter på är han lite lättare att kontrollera :P

Det får nog bli till att investera i ett sånt här för Anyway är ju så nöjd. Och om han är nöjd är jag nöjd ;)


Nöjd Anyway efter tömkörningspasset idag :)

På denna modell sätter man bara tyglarna i nosgrimman, det går inga remmar i kors under hakan eller annat som gör att man kan "nypa åt" för att bromsa. Detta är väl i princip som att rida i en vanlig grimma.
(Vilket gör mig ännu stoltare att det faktiskt funkar på min tok-pålle.)

Tränset finns att köpa här.
Det som är extra bra är att man kan skruva på sidstycken om sätta på ett bett om man vill rida med det. Så man har samma träns oavsett om man vill rida bettlöst eller med bett. Toppenbra va?

/Sofia


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0