Träningsschema

Hur lägger ni upp er ridning? Rider ni bara på dag ut och dag in utan plan eller planerar ni hur er häst ska ridas hela veckan?

Jag brukar skriva ut träningsscheman med 2 veckor i taget, så man får en bra översikt över hur mycket hästen ska röra sig/har rört sig. Varje dag är uppdelad i tre kolumner.
Planering - hur jag har tänkt rida
Utfall - hur det blev (man kanske hade tänkt rida i paddocken men det var jättefint väder så man red ut t.ex.)
Övrigt - där skriver jag upp om hästen ska skos, ta tänderna, vaccineras eller om det är något man behöver komma ihåg, typ att hästen var svullen någonstans eller liknande.

Jag tycker i alla fall att det är väldigt bra att ha en plan på hur man ska rida, när hästen ska vila osv. När hästarna är igång ordentligt är det roligast att göra planeringen för att man verkligen kan variera sig.
Nu när Anyway håller på att sättas igång så kan man tyvärr inte variera sig så mycket eftersom han inte får göra så mycket. Dock fyller jag i hur jag ridit ändå eftersom det fortfarande är viktigt att han inte går för hårt eller för lite.

Måste också inflika att Anyway känns så fruktansvärt fräsch i traven nu och det är sååå kul :) längtar tills vi får börja galoppera!

Här har ni bild på hur mitt träningsschema ser ut:


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0