Ridbyxor-dilemma

(Stor suck) Dags att köpa nya ridbyxor. Upptäckte i förrgår att det gått hål i skoningen (!!!) på mina favoritridbyxor. Jag blev jätteledsen för det är dem skönaste ridbyxorna jag ägt, men nu tappade jag förtroendet för kvaliteten.

Förra året på mässan (EuroHorse i feb) köpte jag dessa helskodda ridbyxor av märket Esperado. Hade aldrig hört talas om det förut men byxorna var snygga, sköna och hade helt överkomligt pris, 1149:-. Jag är väldigt kräsen med ridbyxor och av 10 par jag provar brukar kanske 1 par sitta bra. Om jag har tur. Dem här byxorna satt dock mycket bra och jag har varit överlycklig hela året. Trots att jag har flera andra par ridbyxor så har jag nästan bara använt dem här, förutom när dem hängt på tork efter tvätt. Då har jag ju varit tvungen att ta ett par andra. Hade till och med tänkt beställa likadana i alla färger dem hade (3) bara för att dem var så underbara.

MEEEEEN, till min stora fasa märkte jag häromdagen att det gått hål i skoningen. Den har typ nopprat sönder och till slut blivit så tunn så nu är det stora hål i hela skoningen (tur att man har långkalsonger!). Detta är nog var jag skulle kalla dålig kvalitet. Det roliga är att eftersom vi haft otur med skador osv så har jag aldrig ridit så lite som jag gjort i år.. Jag har ett par helskodda ridbyxor från Cavallo som jag köpte för 4 år sedan för 1600-1800:- (kommer inte ihåg exakt). Dem har jag också använt mycket flitigt och speciellt när jag bodde i Tyskland. Då red jag 6-8 hästar om dagen och hade på mig ridbyxorna från 7 på morgonen till... eeh, ja, allt mellan 18-02 på kvällen/natten. I vilket fall som helst, trots att dem ridbyxorna nu håller på att falla isär så är skoningen fortfarande som ny! DET kallar jag kvalitet. Så i längden så har ju faktiskt Cavallo ridbyxorna varit billigare för mig än Esperado ridbyxorna.

Nej, HISS till ridbyxor av bra kvalitet och DISS till mina föredetta älsklingar :( Dem höll inte måttet!

Har ni tips på ridbyxor med bra kvalitet?

/Sofia

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0